مولکولی که اثرات ورزش را تقلید کرده و می تواند چاقی و دیابت نوع 2 را درمان کند

29 ژوئیه 2015 – محققان دانشگاه ساوت همپتون ترکیب جدیدی را تولید کرده اند که فوایدی مشابه با انجام ورزش برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارد.

این مولکول که " ترکیب 14" نام دارد از فعالیت آنزیمی بنام ATICکه دارای عملکرد مهمی در متابولیسم است، ممانعت می کند.

ترکیب 14 با توقف فعالیت آنزیم ATIC سبب ساخت مولکولی بنام ZMPمی شود. مولکول ZMPسبب می شود حسگرهای مرکزی انرژی سلول که به  AMPKمعروف هستند، تصور کنند که سطح  انرژی سلول پایین است و در پاسخ به این پیام، سلولها جذب گلوکز را افزایش داده و مقدار قندخون کاهش می یابد. این اثرات مشابه با  تأثیرات ورزش بر بدن است و همچنین سبب افزایش جذب گلوکز توسط سلولها می شود.

 محققان ترکیب 14 را به دو گروه از موشها  دادند: گروه اول که با یک رژیم غذایی نرمال  تغذیه شدند و گروه دوم با رژیمی که موجب ایجاد چاقی و عدم  تحمل گلوکز می شود، تغذیه شدند.

وزن موشهای گروه اول تغییری نکرد و مقدار قند خون آنها درمحدوده ی طبیعی  حفظ شد، اما از وزن موشهای گروه دوم که با یک رژیم غذایی بد تغذیه می شدند، 5 درصد کاسته شد و مقدار قندخون آنها پایین آمد و به طور  کلی تحمل گلوکز در این گروه بهبود یافت.

این ترکیب جدید می تواند به درمانی جدید وموثر برای چاقی تبدیل شود. این ترکیب با تحریک کاهش وزن موجب درمان چاقی و با کاهش قندخون موجب درمان دیابت نوع 2 می شود. این ترکیب به ویژه برای گروهی از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که مقدار قندخون آنها تحت تأثیر ورزش کاهش نمی یابد، بسیار موثر است.

دکتر Cagampangاستادیار فیزیولوژی دردانشگاه ساوت همپتون می گوید: درمانهای فعلی برای دیابت نوع 2 بر ارتقاء میزان انسولین درگردش خون وبهبود حساسیت  به انسولین  درافراد متمرکز است، مسئله این است که داروهای فعلی که برای کنترل قندخون تجویز می شوند کاملا موفق نیستند و حتی برخی  از انواع آن موجب اضافه وزن می شود که عامل اصلی بروز دیابت بصورت  اپیدمیک است، در مقابل  این ترکیب با کاهش مقدار قند خون و بطور همزمان کاهش وزن فقط درافراد  چاق، به کنترل بیماری دیابت کمک می کند.

 اگر چه نتایج این تحقیق بسیار امیدوار کننده است اما همچنان در مراحل مقدماتی است، محققان امیدوارند که بتوانند فواید ترکیب 14 را در دراز مدت برکاهش وزن و قندخون بیماران بررسی کنند. چنانچه کارآزماییهایی بعدی موفقیت آمیز باشد، ترکیب 14 می تواند اساس درمان های جدید برای چاقی و هایپرگلایسمی باشد.

نویسنده ی ارشد این تحقیق دکتر علی توسلی، استاد کمیکال بیولوژی دانشگاه ساوت همپتون می گوید: شواهد بسیاری ازمطالعات قبلی بدست آمده است که نشان می دهد  چنانچه بتوان از طریق یک مولکول کوچک بطور انتخابی AMPKرافعال کرد، می توان از آن برای درمان چندین بیماری از جمله دیابت  نوع 2 استفاده نمود. این مولکول تقلیدی از ورزش است و می تواند جذب ومصرف گلوکز واکسیژن را در سلولها افزایش دهد.

 او می افزاید: مولکول 14 می تواند با تغییر متابولیسم سلولی، AMPKرا فعال کند درنتیجه به عنوان یک عامل درمانی بالقوه معرفی شده است. نتایج این تحقیق در مجله ی Chemistry and Biologyمنتشر شد.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/researchers-develop-molecule-that-mimics-effects-of-exercise,-could-treat-obesity-and-type-2-diabetes-93629848.html